Köpvillkor

BESTÄLLNING

Du ska ha fyllt 18 år för att kunna göra en giltig beställning. 
En beställning är genomförd när du får en orderbekräftelse från oss. Orderbekräftelsen och all annan kommunikation kring din beställning och leverans skickas med e-post. Du ansvarar för att ange en fungerande e-postadress till dig. 
Priserna i orderbekräftelsen gäller för den beställningen oavsett om priserna i butiken ändras under leveranstiden.

PRISER

Alla varupriser är angivna i svenska kronor inklusive moms. Det enda som tillkommer varupriserna är frakt och i förekommande fall postförskotts- eller faktureringsavgift. Dessa avgifter redovisas i butikskassans summering av beställningen. 
Varupriserna i butiken kan ändras från tid till annan utan föregående avisering.

LEVERANS

Vi levererar normalt dina varor inom 14 dagar från din beställning. 
Om varorna inte finns i vårt lager bevakar vi din beställning och levererar så snart vi kan leverera hela beställningen. Vi kan dock inte garantera att vi alltid kan leverera alla varor du beställt. 
Vill du inte vänta kan du avbeställa hela beställningen med e-post till adressen som finns i orderbekräftelsen. Eller så kan du kontakta oss med e-post eller telefon för att komma överens om eventuella delleveranser och/eller att ändra din beställning till likvärdig vara.


BETALNING

Du kan betala i butikskassan med de vanligast förekommande bank- och kreditkorten.  
Du kan betala ett förskott till vårt bankgirokonto, så sparar du förskottsavgiften (postförskott via posten eller efterkrav via DHL). Vi skickar dina varor (eller beställer hem dem från fabrik om varan inte finns på vårt lager) när din förskottsbetalning finns på vårt bankgirokonto. 

Du kan betala mot faktura förutsatt att du inte har några betalningsanmärkningar, att du inte har obetalda tidigare krav från oss, att du är folkbokförd på fakturaadressen du anger och att du samtycker till att vi gör en kreditkontroll av dig. Vi förbehåller oss rätten att sätta en högsta gräns för hur stor vår fakturafordran på dig får vara vid varje tillfälle.

Du kan betala med presentkort som utfärdats av Good 4 U Horsecare och som fortfarande är giltigt. Vi löser inte in presentkort mot kontanter och handlar du för mindre pengar än kreditkortets värde får du ett tillgodohavande du kan använda vid framtida köp under kortets giltighetstid.

VILLKOR VID FAKTURABETALNING

Fakturadatum är den dag vi lämnar dina varor till transportör. Vi skickar fakturan tillsammans med dina varor. Faktureringsavgift tillkommer med 75 kr. Att inte avhämta varorna och fakturan medför inte att sista dag för betalning flyttas fram. Betalar du för sent har vi rätt till dröjsmålsränta och till ersättning för påminnelser till dig. Räntan är den av Riksbanken vid varje tillfälle fastställda referensräntan plus 8 procentenheter. Påminnelseavgiften är för närvarande 50 kronor inklusive moms.


TRANSPORT

Vi samarbetar med Posten och DHL. Du kan som kund själv välja vilket sätt du vill ha din leverans och på det sättet påverka fraktkostnaden. Vi kan i särskilda fall komma överens med dig om att använda en annan transportör. Vår rekommendation är att välja Posten för små beställningar och DHL Servicepoint för tyngre försändelser. För att hitta ett DHL Service point utlämningsställe nära dig går det bra att följa länken. Du blir aviserad med e-post eller SMS när vi avlämnat dina varor för transport. Vi tillämpar kortare liggetid fn 2 veckor, den tiden paketet finns för utlämning på posten eller ditt serviceställe.

Vi står för transportrisken vid leverans från oss. Vid eventuella returer står du för transportrisken såvida du inte först gjort en reklamation (se nedan) och fått våra instruktioner. 

Vi erbjuder även tjänsten DHL Europremium - utkörning till angiven leveransadress, ett snabbt och smidigt sätt för större leveranser, framförallt till företag eller privatpersoner som kan ta emot en leverans vardagar mellan 8-18. Viktigt är att Du verkligen säkerställer att du kan ta emot ett paket under de aktuella dagarna alternativt har meddelat var paketet kan ställas av. Om paketet inte kan levereras för att ingen tar emot det åker paketet till någon av DHL:s lastcentraler som har högst begränsade öppettider, ny utkörning betalas av dig som kund. Vi aviserar dig som kund att paketet är på väg men DHL aviserar inte dig inför utkörning om vi inte bokat avisering vid sändning. Denna tjänst aviseras mot en tilläggskostnad på 75 kr. DHL kontaktar då dig för att bestämma dag och tid för utkörning.

ÅNGERRÄTT

Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du mottagit varorna. Du har då rätt till återbetalning av varupriset inklusive moms, som du betalat. 

För att nyttja din ångerrätt ska du meddela oss att du ångrar ditt köp till e-postadressen som finns i orderbekräftelsen. Vi meddelar då hur du ska gå till väga för att returnera varorna till oss.

Du står själv för returkostnad och transportrisk och varorna ska vara oanvända och i sin ursprungliga förpackning. Varor som skickas till oss på ett sätt som inte överensstämmer med de instruktioner vi lämnat kommer inte att tas emot, inte heller varor som skickas till oss utan att kontakt först tagits med oss. Vår återbetalning sker inom 30 dagar från den dag vi mottagit de returnerade varorna och godkänt deras skick och förpackning.

REKLAMATIONER

Vid felaktig leverans, d v s leverans av fel vara, fel antal varor, skadade varor eller bristfälliga varor ska du omedelbart meddela oss till e-postadressen som finns i orderbekräftelsen och ange felet. Vi sänder då returinstruktioner till dig. 

Upptäcker du en skada redan när du hämtar dina varor på utlämningsstället ska du anmäla skadan där och sen meddela oss till e-postadressen som finns i orderbekräftelsen. 

Så snart varan inkommit till oss och vi har godkänt reklamationen återbetalar vi den felaktiga varan plus för utlägg du har haft för att returfrakta enligt våra instruktioner. Du måste skicka med kvitton eller kopia av kvitton på sådana utlägg för att vi ska kunna ersätta dig. 

Vi löser inte ut varor som du returnerar mot postförskott eller efterkrav, såvida du inte först har fått vår instruktion att göra så.

EJ UTLÖSTA PAKET

Om du inte hämtar dina varor inom cirka två veckor från att du blivit aviserad om leverans returneras varorna till oss av transportören. Du blir då skyldig att ersätta oss för vår transportkostnad tur och retur samt för emballage och administrativa kostnader. För närvarande debiterar vi 375 kronor inklusive moms för dessa kostnader.

PERSONUPPGIFTER

Vi är personuppgiftsansvariga för uppgifter du som kund lämnar till oss. Uppgifterna behandlas endast av oss och lämnas inte i någon form ut till externa mottagare.

Vi behandlar uppgifter om namn, adress, e-postadress och telefonnummer endast för att fullgöra det din beställning begär att vi ska utföra åt dig. Uppgift om personnummer behöver vi endast för kreditprövningen om du begär att få betala mot faktura.

Du kan när som helst logga in till Good4U.se och se vilka personuppgifter du har lämnat till oss. Du kan själv ändra och ta bort uppgifter samt ange om du vill få våra nyhetsbrev eller inte.